~~aKhiRnYa KeNaL HuRuF~~

BuLaN CaLLaLiLy | Wednesday, April 13, 2011 |
0Comment
teringat aku satu masa dahulu.... it's about 7 years ago..(if not mistaken) cerita tentang seorang kanak-kanak perempuan berusia dalam lingkungan 9 tahun yang masih merangkak-rangkak membaca dan kadang-kadang masih tidak mengenal huruf... jawapan dia bila ditanya mengapa.. senang jer.. lupa...what happen to her?.. I also don't know.. sepatutnya pada usia ini perkembangan otaknya telah boleh menganalisa dgn cepat setiap huruf yg dipandangnya. kasihan sungguh dia... lama aku perhatikan dia...
ku tenung wajahnya... hurmmmm... masalah besar nih.... ku suruh dia buka buku... sebut setiap perkataan yg aku tunjukkan.. begitu susahnya dia untuk menyebut setiap perkataan itu... mencari perkataan yg aku sebut pun dia susah nak jumpa.. tak sampai 15 minit dia dah resah... sudah mula hilang tumpuan.. sudah minta untuk pergi bermain.. dan macam-macam alasan... yes.. she is a slow learner.. camner tak slow...ibunya suka memarahinya... mengherdiknya oppss.. mengumpat suda.. teringat pula aku pada abangnya... parah gak.. usia 10 tahun merangkak-rangkak membaca.. aku sebut hektar.. dia sebut traktor... asal janji bunyi... sekali tu je lah dia belajar dgn aku... lepas tu tak mahu dah... dia kata pada ibunya..aku ni garang..huhuhu.. sememangnya... hak3... tinggalkan kisah abangnya... aku dah tak ambil pot.. his mother pun doesn't bother... so, buat apa aku nak lebih2.. kang kata aku menyibuk-nyibuk lak.. berbalik pada cerita budak perempuan tadi, yg baiknya... she's not as slow as her brother.. dan dapat ku kenal pasti sesuatu... dia bukan sahaja slow learner.. tetapi juga dyslexia. dyslexia penglihatan... pendengaran dia ..ok.. kenapa? kerana dia mengenalpasti huruf yg lain sebagai huruf yg kita maksudkan cth: 'm' dia nampak cam 'n'.. 'n' pulak nampak cam 'm', 'b'='d'.. 'd'='b' , 'p'='q'..'q'='p', dan ini menyukarkannya untuk mengenalpasti perkataan dgn cepat dan betul.. lebih-lebih lagi jika dalam satu mukasurat terdapat byk perkataan yg menggunakan huruf-huruf yg hampir serupa ini.. apa yg aku buat.. aku ambil sehelai kertas putih A4, aku buat 1 lubang yg muat utk 1 perkataan. then.. aku letakkan pada perkataan yg aku nak dia sebut... cara ni pun mudah utk dia mencari perkataan yg aku kehendaki..ini adalah method permulaan sahaja selainnya adalah usaha kita yg berganda-ganda... aku tinggalkan dia bersama ibuku utk meneruskan usaha agar dia boleh membaca dgn lancar kerana dia adalah anak saudara perempuan ku yg tinggal berhampiran rumah ibuku... apa jadi padanya.. alhamdulillah.. dia boleh membaca selepas itu.. dan seterusnya kakak ku telah mengambilnya untuk tinggal bersama-samanya... dan dia telah berjaya membuat anak saudara kami itu sebagai pelajar yg agak cemerlang di sekolahnya...
bila bercerita tentang anak-anak yg kurang menyerlah ini.. buat aku teringat juga pada seorang anak murid ku..(jgn salah sangka.. aku bukan seorang guru tapi pernah menjadi guru ganti) ketika itu aku mengajar sementara di Sekolah Kebangsaan Sungai Haji Muhamad Selekoh Perak. 4 bulan aku mengajar di situ...tapi sayang.. aku lupa nama anak murid ku itu... xpe lah... murid tahun 1 ketika itu tahun 2000. ku ingat lagi kata PK sekolah tu.. En Adnan.. katanya...pelajar ni..tak kenal huruf...bila dia ajar tiada tumpuan.. selalu bermain dalam kelas... "pening kepala aku dah.. bila aku mengajar dia mengelamun..ko tolong tengok-tengokkan budak ni" itu katanya.... ketika itu Cikgu Adnan mengajar BM dan aku mengajar BI di kelas kanak-kanak tersebut.. hurmmmm.. 1 clue only.. "suka mengelamun".. so.. lets play and day dreaming... huhuhu.. tak sangka aku ajar anak murid aku mengelamun... apa yg aku minta dia buat adalah.. melihat huruf yg aku nak dia belajar dan ingat. cthnya huruf 'A' hingga 'E' aku suruh dia pandang pada huruf-huruf tersebut... sebut berulang kali dan ingat.. kemudian.. aku minta dia pejamkan mata.. bayangkan huruf-huruf tersebut dan sebut berulang-ulang kali... selepas itu aku tunjukkan dia huruf-huruf tadi dan minta dia sebut.. mula-mula ikut turutan.. then.. barulah minta dia mengenal huruf ikut mana kita suka.. akhirnya kami berjaya... kami gunakan cara tersebut sehingga dia kenal huruf A hingga Z.. tapi perlu diingat.. kanak-kanak seperti ini mudah hilang tumpuan dan cepat merasa bosan.. kita juga tidak boleh meminta mereka belajar byk perkara dalam satu masa. contohnya dalam kes murid tahun 1 ni.. dalam satu masa aku hanya boleh minta dia belajar maximum 5 huruf sahaja dalam 1 hari untuk dia mengenal huruf tersebut...alhamdulillah.. senang rasa hati dapat membantu.. apa pun usaha itu tangga kejayaan.. bak kata org tua-tua.. nak seribu daya .. tak nak seribu dalih..

No comments:

Powered By Blogger